Cerkev sv. Martina
Nad dolino Branice se v nebo pne hrib na katerem stoji cerkev Svetega Martina.
Podatki o cerkvi so rezultat mojega opazovanja in ustnega izročila. Zato se vnaprej opravičujem, če so podatki pomanjkljivi in tudi morda v navzkrižju z dejstvi, ki jih navaja strokovna literatura. Za svoja dela sem si sposojal krščansko ikonografijo, kar vsekakor sodi v cerkveni ambient.
Dovolil sem si dokaj svojo interpretacijo motiva, ki je včasih malce preveč posvetna z rahlim pridihom humorja. S tem seveda nisem hotel kakorkoli omaloževati ideje cerkvenega hrama. Cerkev sv. Martina nosi letnico 1582. Zvonik in ladja cerkve sta bila uničena med drugo svetovno vojno, obnovili pa so ju domačini leta 1990. V prezbiteriju, ki ni bil poškodovan, je strop z gotskim rebrovjem. Stebri, zlasti kapiteli, so zgodnje romanski z vklesanimi starokrščanskimi znamenji, kot so riba, grozd, roža in znamenji delavnic ter kamnosekov, ki so delno vidna. Ladja je čista, brez stila, v prezbiteriju je baročni oltar. V oltarju je slika na platnu Sv. Martina kot viteza, ki podarja košček plašča (ogrinjala) siromaku. Slika je stara in delo znanega furlanskega baročnega slikarja Parolija. Pred uničenjem so jo rešili domačini in jo shranili.
Spomin na Gardoša
barvana žgana glina | 1991 | 84 x 63 x 24 cm
Res je spomin lep, po svoje celo pretresljiv, na resničnega istrskega možaka Gardoša, mojega soseda, ki je na stara leta ostal sam, bolan, nemočen. Nazadnje se je še nekaj mučil z obdelovanjem malega vinograda. Bila je to zadnja ljubezen, ki ga je, na žalost, privezovala na kamniti križ življenja. Bil je vseskozi zanimiva, sugestivna, nekoliko arhaična, z zemljo zraščena osebnost, ki je še verjela v uroke. Boljši naziv razpela bi bil Hommage za Gardoša.
Razpelo (Križani)
barvana žgana glina | 1993 | 95 x 58 x 12 cm
Razpelo visi nad Mrtvaškim plesom. Nastal je po spominu na ljudsko razpelo v lesu, ki visi v celjskem etnografskem muzeju, kjer me je očaral tudi s svojimi disproporci in anatomijo. Samo očaral; naredil pa sem nekaj drugega – svojega, seveda.
Marija grozdna
barvana žgana glina | 1997 – 90 x 39 x 35 cm
Naslednja skulptura, ki sem jo naredil že namensko za cerkev Sv. Martina in se imenuje Marija Grozdna (za razliko od Marije Snežne, ki ji je posvečena cerkev na sosednjem hribu), zelo jasno ponazarja prej povedano. To je kraljica mati, ki ima na glavi krono iz grozdja. Z eno roko doji, drži otroka pri prsih, v drugi pa drži že grozdje, ki bo odraščajočemu otroku in možu naslednja pijača.
Sveti Vincenc
barvana žgana glina | 1997 | 88 x 40 x 20 cm
Relief, ki predstavlja sv. Vincenca, zaščitnika vinogradnikov, je moja likovna interpretacija ljudskega reka, ki pravi: “Če na sv. Vincenca sonce sije, sladko vince nam v sode lije.” Tako ima možakar svetniški sij, v rokah pa lep grozd. Nad njim z veseljem sije personificirano sonce. Ob njem že stojijo, čakajo sodi z lijaki, v katere bo teklo vino.
Vzemimo kot novo poglavje zgodovine cerkvice v trenutek, ko sem jo jaz odkril tako rekoč obnovljeno, prazno in dobil idejo, voljo in v veselje ladjo opremiti. Vzrok za to je bila tudi okoliščina, da sem iskal prostor, kjer bi zaživel moj Mrtvaški ples, ki sem ga ustvaril že šest let prej.
Sočutna (Pieta)
barvana žgana glina | 1997 | 87 x 54 x 33 cm
Še zadnja skulptura (ki na prvi pogled nima zveze z grozdjem) je moja inačica vsebine motiva Sočutne: žena (mati), žalujoča nad mrtvim možem (sinom) v njenem naročju, ki jo v krščanski ikonografiji imenujemo Pieta. Kakšno vlogo igra pri tem (ali pa sploh nič) grozd, prepuščam gledalcu. Prav tako, kaj vse izraža obraz žene (matere).
Slučajno odkritje obnovljene prazne glavne ladje je bil prvi korak k uresničenju moje zamisli, želje. Predlog, da cerkvi darujem mrtvaški ples, je župniku Janku Krkoču na mojo prošnjo posredovala direktorica Pilonove galerije, kjer sem tisti čas razstavljal, gospa Irene Mislej, naprej pa svojemu nadrejenemu in spomeniškemu varstvu sam župnik gospod Janko Krkoč, ki skrbi za cerkev sv. Martina. Ko je ideja dobila svoja dva k “blagoslova”, smo se z veseljem lotili montaže, ki je trajala skoraj štiri leta, skupaj s skulpturami in reliefi, ki sedaj dopolnjujejo ladjo cerkve.
Kako in zakaj so nastajale skulpture in reliefi? Kakor je slučaj hotel, da sem našel tako rekoč prazno cerkvico za svoja dela, je bil tudi slučaj, kda sem pred osemintridesetimi leti prišel v istro, kjer sem se tudi deloma nastanil. Ni pa samo slučaj, da mi je ta celotni mediteranski ambient s svojo zgodovinsko romaniko “zopet slučajno” že od nekdaj pri srcu. Tu sem poleg pokrajine, ki sem jo vnesel v svoje kiparstvo Zadnjih desetih let, občudoval tudi stare kulturne spomenike, od katerih sta me še posebej presunila s svojo izraznostjo freska Mrtvaški ples iz Hrastovelj.
Mrtvaški ples (Spomin na mojstra iz Kastva)
barvana žgana glina | 1990 | 55 x 220 cm
Leta 1990 sem se odločil oblikovati motiv mrtvaškega plesa. Kako? Kot izhodišče sem izkoristil dejstvo, da poleg vsebine, ki mi je bila tako blizu, izhajam tudi zemljepisno iz istega (istrskega) ambienta in se naslonil (iz spoštovanja) na značilnosti slikarstva poznogotske delavnice iz Kastva kot so: izrazito horizontalna kompozicija, rešitev prostora s paralelnimi ploskvami različnih barv, zelo svojska anatomija skeletov in še kaj. Kar pa se mi zdi bistveno moje, je likovno izražena misel, da smrt ne spremlja samo ljudske stanove, poklice itd., temveč da spremlja človeka vse življenje prav od rojstva do njegovega domovanja. Da bi se držal (neskromno) tudi tradicije šole, sem se podpisal na trak venca, ki ga smrt polaga na grob: “Peter iz Grožnjana”. Tehnično je kompozicija Mrtvaškega plesa plitki relief barvane žgane gline. Nastal je čisto proti koncu leta 1990, v cerkev Sv. Martina je bil vzidan leta 1997.
In drugi kulturni spomenik iz Berama, mojstrov Ivana in Vincenca iz slikarske delavnice iz Kastva. Skoraj dve desetletji sem premleval, tuhtal v sebi, kako bi nekaj podobnega izrazil kot “Istran”, sicer ne pripadajoč šoli oziroma delavnici, temveč le nekemu likovnemu šarmu ambienta v grožnjanu, kamor smo prišli pred sedemintridesetimi leti likovniki iz skoraj celotne takratne jugoslavije.
Iz knjige "Peter Černe: Moji kipi v cerkvi Svetega Martina Brje v Vipavski dolini"
Peter Černe: Biografija
Peter Černe, akademski kipar (1931-2012)
Peter Černe (1931-2012) je bil rojen v Ljubljani. Študiral je na akademiji za likovno
umetnost v Ljubljani, kjer je končal tudi študij kiparske specialke pri profesorju
Borisu Kalinu. Od leta 1960 je imel preko 60 samostojnih razstav doma in v tujini. Sodeloval je na
številnih skupinskih razstavah slovenske in jugoslovanske umetnosti doma in po svetu.
Udeležil se je mednarodnih simpozijev v Kostanjevici na Krki, 1960, in Šmohorju
na Koroškem, 1972. Prejel je številne nagrade in priznanja, med katerimi naj omenimo III. nagrado
za kiparstvo na mednarodnem bienalu sredozemskih dežel v Aleksandriji, 1968,
nagrado Prešernovega sklada, 1969, in II. nagrado na I. slovenskem trienalu satire in
humorja Aritas, Šmarje pri Jelšah, 1995. Peter Černe je živel in delal v Ljubljani ter
občasno v Grožnjanu v Istri.